Mindfulness

 

Meer en meer mensen maken zich mindfulness eigen om zich minder belast te voelen in moeilijke situaties, minder stress te ervaren, meer aanwezig te zijn in het moment en eenvoudigweg te genieten van wat er is. Mindfulness is een aandachtstraining. Een training in opmerkzaamheid. Het is een beoefening die werkelijk kan helpen bij o.a. stress, angst, onrust, pijn en somberheid.

 

 

Aandacht trainen

 

In plaats van te piekeren of te dromen over het verleden of de toekomst ben je door het beoefenen van mindfulness vaker werkelijk hier en nu aanwezig. Dit is een vaardigheid die je kunt leren door te oefenen. Door vaker je aandacht te sturen, kun je je beter concentreren, ontspan je je gemakkelijker en wordt je geest rustiger.

 

 

Ontwikkelen mildere houding & acceptatie

 

Verder besteden we in de training aandacht aan het ontwikkelen van een mildere houding naar onszelf en anderen, en aan het accepteren van pijn en verdriet als onderdeel van het leven.

 

 

Vaak vergoed

 

Ik ben als 1e categorie mindfulness trainer lid van de Vereniging Mindfulness based trainers Nederland. Dit betekent dat veel verzekeringen mijn trainingen (in de aanvullende verzekering) deels vergoeden.

Lees hier meer over mijn achtergrond en ervaring.

 

 

Groepen & Individueel

 

De trainingen bied ik in groepsvorm aan en ik begeleid ook individuele trajecten. Ik geef regelmatig trainingen in Den Haag maar werk ook in Amsterdam en verzorg trainingen op maat aan. Neem vrijblijvend contact met me op voor meer informatie.

Achtergrond mindfulness

 

De mindfulness training bestaat al zo’n 40 jaar en heeft haar effectiviteit ruimschoots (wetenschappelijk) bewezen. De training combineert meditatietechnieken vanuit het Boeddhisme en westerse psychologische kennis.

 

De Amerikaanse microbioloog Jon Kabat-Zinn is de grondlegger van de Mindfulness Based Stress Reduction training (zoals de training voluit heet). Deze training ontwikkelde hij in eerste instantie om mensen met chronische pijnen te leren omgaan met hun pijn en uitbehandelde patienten te leren omgaan met hun situatie. Er is inmiddels uitgebreid en veelvuldig wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness gedaan en hieruit blijkt o.a. dat mindfulness de kwaliteit van het leven vergroot en dat het zorgt voor positieve veranderingen in het brein.

‘In this world full of doing doing doing
It’s important to take a moment and just breathe, to just be.’